Dit is niet alleen een fiets-, maar ook een waterknooppunt. De Regge ontmoet hier het Overijsselsch Kanaal, een overblijfsel uit de tijd dat vervoer over het water een economische noodzaak was. Het kanaal heeft die functie verloren en is in onbruik geraakt. Ook de Regge is enkel nog van landschappelijk en natuurlijk belang. Niet langer varen er ruige schippers met speciale platbodems (‘zompen’) om allerlei handelswaar naar de omliggende dorpen en stadjes te vervoeren. Een paar zompen zijn nog in bedrijf, maar enkel voor toeristische vaartochtjes.
Goed, dat waterknooppunt dus. Het riviertje kruist het kanaal, met een stuw ertussenin om het waterpeil te kunnen regelen. Dat is nodig voor zowel landbouw als natuur. Boeren hebben baat bij niet te natte grond, natuurbeheerders willen het hier niet te droog hebben. Tel er een vistrap bij op en dit is een zeer dynamisch punt, te vergelijken met de klaverbladeren van snelwegen. Door middel van de vistrap kunnen vissen in hun eigen tijd het door de stuw veroorzaakte niveauverschil van de Regge overbruggen.
Langs bijna de hele loop van de Regge heeft het riviertje zijn natuurlijke kronkelpatroon teruggekregen. Ooit waren de bochten afgesneden ten behoeve van een doelmatiger scheepvaart. Daarnaast zijn de oevers flauwer gemaakt, waar het ecosysteem van opknapt. Die bochten en oevers zijn soms gegraven met zwaar materieel uit de wegen- en waterbouw, maar dat is bijzaak. Waar het om gaat, is dat de Regge een tweede leven is begonnen. In die nieuw gegraven bochten en langs die aangelegde oevers ontstaan broeinesten van natuurlijk leven. Die mini-natuurgebiedjes binnen het grotere geheel van de Natura 2000-keten zijn enorm belangrijk. Bijvoorbeeld voor de weidebeekjuffer, een kleine libellesoort waar iedereen vrolijk van wordt.
Waterknooppunt langs de Regge
Hancateweg Oost
7447 TL
Hellendoorn
Contactgegevens