De veerdienst tussen Enkhuizen en Stavoren is de oudste van Nederland; al sinds 1886 wordt er tussen deze twee steden gevaren.
De spoorpont tussen Enkhuizen en Stavoren werd op 13 september 1899 in gebruik genomen om goederenwagons rechtstreeks over de Zuiderzee te vervoeren. Dit initiatief verbeterde de verbinding tussen het westen van Nederland en Friesland aanzienlijk. De ponten, zoals de "Stavoren" (1899), "Enkhuizen II" (1902) en "Leeuwarden" (1909), konden elk ongeveer tien wagons met een totaalgewicht van 150 ton vervoeren. Met behulp van een 30 meter lange pontwagen werden de wagons over een scharnierende brug op de pont gereden, zodat de locomotief op de wal kon blijven. De overtocht duurde ongeveer een uur en veertig minuten.
De spoorponten speelden een belangrijke rol in het goederenvervoer tussen Noord-Holland en Friesland. Ze maakten het mogelijk om treinwagons zonder overladen over te zetten. De wagons werden in hun geheel op de pont gezet, wat het transport efficiënter maakte. In 1916 werden meer dan 43.000 wagons overgezet, een hoogtepunt!
Door de opening van de Afsluitdijk in 1932 en de toenemende concurrentie van het wegverkeer, nam het belang van de spoorpont af. De verbeterde wegverbindingen maakten het vervoer over land aantrekkelijker en efficiënter. Dit leidde ertoe dat de spoorpont op 1 april 1936 werd opgeheven.
De veerdienst voor passagiers bleef echter bestaan en functioneert tegenwoordig als toeristische attractie tussen Enkhuizen en Stavoren.
Voormalige Spoorpont Stavoren-Enkhuizen
Kooijweg 12A
8715 EP
Stavoren
Contactgegevens
T: +31 228-326667
E: informatie@veerboot.info
W: https://veerboot.info/