We gaan allemaal naar de knoppen!
Het digitale tijdperk heeft (bijna) geen geheimen meer
Waar jongeren nog steeds het idee hebben dat iedereen boven de dertig hopeloos achterloopt, geldt dat zeker niet voor het online zijn. Onderzoek van Ruigrok Netpanel wijst uit dat de zogenaamde ‘babyboomers’ (55 jaar en ouder) bezig zijn met een flinke inhaalslag. Internetten op de smartphone, Facebooken of online winkelen hebben voor hen geen geheimen meer.
Iedereen heeft inmiddels wel een smartphone, toch?
Nou, nog niet iedereen, maar het scheelt niet veel meer. 53% van de babyboomers heeft een smartphone en dat aantal stijgt in rap tempo. Want we zijn graag online: onze digitieners zitten dan misschien wel drie uur per dag op social media, bij babyboomers is dat al anderhalf uur. De belangrijkste reden? ‘Je moet een beetje met je tijd meegaan. Ik vind het ook erg leuk om pagina’s van familie en van dingen waar ik in geïnteresseerd ben te bezoeken’. Facebook wordt daarbij door de doelgroep het meeste gebruikt (72%), gevolgd door What’s App (56%).
Einde van winkels?
Behalve het gebruik van social media wordt er door de babyboomers vooral gebruikt voor het kijken naar films of luisteren naar muziek, opzoeken van informatie en niet te vergeten online winkelen. 87% van de babyboomers koopt wel eens online. Betekent dit dan het einde van ‘echte’ winkels? Die kans is echt heel erg klein! Er zijn bepaalde producten die we toch graag even willen bekijken, aanpassen of bevoelen voor we ze kopen. Meubels, schoenen, fietsen en de dagelijkse boodschappen, bijvoorbeeld. En hoge verzendkosten is nog een reden om aankopen in de stad te doen.
Het is niet allemaal rozegeur en maneschijn
Ook al hoort volgens veel Nederlanders internet zo langzamerhand in het rijtje gas, licht en water, toch zijn er ook zorgen over de snelheid waarmee de ontwikkelingen gaan. Veel mensen maken zich zorgen over de gevolgen van internet voor sociale contacten, privacy, gezondheid en werkgelegenheid. Toch verlangt bijna de helft van de babyboomers niet terug naar de tijd zonder internet: ‘Er is nog zoveel te ontdekken op internet. Ik kan veel informatie vinden over mijn hobby en ontmoet mensen met dezelfde interesses’.