Hoe kies je een elektrische fiets die bij je past?

Welkeebikepastbijmij-ELOPSE-LD500LF

Een nieuwe elektrische fiets kopen

De populariteit van elektrische fietsen is de afgelopen jaren explosief gegroeid. Steeds meer mensen ontdekken de voordelen van deze moderne vervoersoplossing. Met de opkomst van elektrische fietsen, is het aanbod ook flink uitgebreid. Het kiezen van de juiste elektrische fiets kan best een uitdaging zijn, want welke sluit perfect aan bij jouw wensen? Wij delen een aantal belangrijke overwegingen om je te helpen bij het kiezen van de ideale e-bike.

Waar moet je op letten?

Of je nu wilt genieten van ontspannen fietstochten in de natuur of efficiënter naar je werk wilt pendelen, een elektrische fiets is een ideaal vervoersmiddel. Bij het bepalen van de beste elektrische fiets voor jou, is het handig om rekening te houden met een aantal factoren. Zo spelen het type motor en de accu een cruciale rol. Maar de eerste stap is te bedenken waar je de e-bike voor wilt gebruiken, want daar baseer je alle andere keuzes op.

Doel en gebruik

Voordat je een elektrische fiets koopt, is het dus belangrijk om te bepalen waarvoor je de fiets wilt gebruiken. Wil je lange fietstochten maken, dagelijks pendelen naar je werk of gewoon een rondje fietsen in de stad? Hoe groot zijn de afstanden dan en ga je fietsen op asfalt, of ga je over onverharde wegen fietsen? Het bepalen van het gebruiksdoel zal je helpen bij het selecteren van het juiste type fiets.

Ga je een elektrische fiets kopen: Consumentenbond test jaarlijks ruim duizend modellen.

Soorten motor en trapondersteuning

De motor en de trapondersteuning zijn essentiële onderdelen van een elektrische fiets. Het type motor hangt sterk samen met het type trapondersteuning. Als trapondersteuning heb je de keuze tussen een rotatiesensor of een krachtsensor.

De rotatiesensor is vaak de voordeligste optie en geeft altijd trapondersteuning, ongeacht hoe hard je zelf trapt. Zelfs met de lichtste inspanning geeft de rotatiesensor al volop ondersteuning, omdat deze aanslaat op de roterende beweging van de trappers. Een nadeel is dat er een kleine vertraging zit tussen de roterende beweging en het aanslaan van de motor. En omdat een rotatiesensor veel energie vraagt van de accu, heb je een zwaardere accu nodig.

Een krachtsensor kijkt zowel naar het roteren van de trappers als naar de hoeveelheid kracht die je zet op de pedalen. Een computer verwerkt de informatie en zorgt ervoor dat de ondersteuning is aangepast op de trapfrequentie en -kracht. Dit geeft een natuurlijk gevoel van ondersteuning, omdat het zich helemaal aan jou aanpast. De krachtsensor werkt direct als je gaat trappen, dus je hebt geen vertraging zoals bij de rotatiesensor. Nadelen zijn dat je zelf ook altijd een inspanning moet leveren, je elk half jaar de sensor dient te kalibreren bij een onderhoudsbeurt, en dat deze sensor duurder is.

De trapondersteuning hangt nauw samen met het type motor. Er zijn drie veelvoorkomende soorten motoren: de achterwielmotor, middenmotor en voorwielmotor. Zoals de namen al aangeven, slaan de termen op de plek waar de motor zich in de fiets bevindt. Elke motor reageert weer anders op bijvoorbeeld het voort trappen, een stuurbeweging of remmen, wat effect heeft op hoe de fiets in zijn geheel aanvoelt. Ook hoe je je fiets wilt gebruiken heeft invloed op welke motor het best bij jou past, want het ene type is geschikter voor een specifiek gebruik dan het andere type. We lichten elke motor verder toe.

ElektrischefietsbedieningDecathlon

Achterwielmotor

Bij de achterwielmotor zit de motortechniek in het achterwiel. Je wordt vanaf achteren aangedreven en voelt de ondersteuning dus ook in de rug.

Voordelen

  • De ondersteuning voelt erg natuurlijk aan. De aandrijving komt overeen met de aandrijving van een gewone fiets, namelijk vanuit het achterwiel. Daardoor voelt het alsof je constant wind mee hebt.

  • Minimaal geluid, omdat er geen borstels of tandwielen zitten die geluid maken.

  • Krachtige motor, die beschikt over een krachtsensor die meet hoeveel kracht je zet. Daarom is een achterwielmotor erg geschikt voor fietsen over ruiger en zwaarder terrein. Een achterwielmotor kan ook een rotatiesensor hebben.

Nadelen

  • Fietsen met achterwielmotor zijn vaak duur. Daarbij heeft dit type motor meer onderhoud nodig dan andere typen, dus onderhoudskosten kunnen ook hoger uitvallen. Dat komt door de techniek: de meeste fietsen met achterwielmotor hebben een open kettingkast en een derailleurversnelling. Met deze technische snufjes rondom het achterwiel, is een achterwiel vervangen ook lastiger en kun je dit beter niet zelf doen. Houd er ook rekening mee dat de fiets aan de achterkant zwaar is: daar zit natuurlijk alle technologie.

  • De achterwielmotor raakt sneller oververhit ten opzichte van andere typen motoren. Daarom zie je dit type motor tegenwoordig vooral op snelle, sportieve fietsen. De snel opwarmende motor vangt door de snelheid van het fietsen meer rijwind op, waardoor de motor beter wordt gekoeld. Ben je geen snelle, sportieve fietser, dan is een achterwielmotor waarschijnlijk niet de beste optie voor jou.

Conclusie
De achterwielmotor is het best geschikt voor gebruik op ruw en zwaar terrein vanwege de krachtige motor. Het is de beste keuze voor sportieve fietsers die met een elektrische fiets hard willen fietsen.

Middenmotor

De middenmotor zit in het midden van de fiets. Op dit moment is de middenmotor het populairste type.

Voordelen

  • De ondersteuning voelt natuurlijk en soepel aan. Een trapkrachtsensor registreert hoeveel kracht jij zet. Als je meer kracht zet, levert de motor ook meer kracht. Trap je zachter, dan wordt de ondersteuning ook zachter.

  • De motor is krachtig en efficiënt. Juist doordat de motor gereguleerd wordt door je eigen trapkracht, hoeft deze alleen maar aan te slaan zodra jij meer kracht zet. Als je minder kracht zet, gaat de motor ook minder hard werken. Daardoor is de actieradius met een middenmotor erg hoog: je zal in verhouding meer kilometers kunnen maken op een volle accu.

  • Een middenmotor geeft de beste stabiliteit. De motor zit in het midden van de fiets, waardoor het zwaartepunt ook in het midden zit. Dat geeft een gelijke gewichtsverdeling en zorgt ervoor dat je de reactie van de fiets goed kunt voorspellen. Een bocht nemen zal met een middenmotor daarom het makkelijkste aanvoelen.

Nadelen

  • Hoewel de middenmotor het populairst is, is het ook de duurste optie.

  • De middenmotor is niet geluidloos. Vroeger stonden de middenmotoren bekend als zeer lawaaierig. Gelukkig zijn er door veel fabrikanten betere technieken ontwikkeld, waardoor de middenmotor al redelijk stil is geworden. Helemaal geruisloos is de motor niet, en de ene middenmotor zal daarbij net wat meer geluid maken dan de andere.

  • De trapondersteuning is afhankelijk van jouw eigen kracht. Dit heeft voordelen, zoals efficiënt energieverbruik, maar je kan dit ook als nadeel ervaren. Als je minder inspanning kunt leveren, bijvoorbeeld omdat je moe bent, dan zal de motor ook minder geven en fiets je langzamer. 

Conclusie
De middenmotor is een fijne keuze als je je elektrische fiets voor diverse doeleinden wilt gebruiken. Hij is fijn bij tegenwind, in heuvelachtig terrein, voor korte en lange afstanden. Zeker als het niet uitmaakt hoe snel je op je eindbestemming bent, is dit een heerlijke fiets voor zowel recreatieve fietstochten als dagelijks gebruik.

Voorwielmotor

De derde optie is een voorwielmotor, waarbij de aandrijving in het voorwiel zit. De ondersteuning voelt daarom een beetje alsof je aan een touw vooruit getrokken wordt.

Voordelen

  • Fietsen met een voorwielmotor zijn de laagste in prijs ten opzichte van de andere motortypen. De techniek is namelijk relatief simpel en onderhoudsvriendelijk, terwijl je toch een sterke motor hebt.

  • De motor slaat aan zodra hij merkt dat je een roterende beweging maakt met de trapper dankzij de rotatiesensor. Hoeveel kracht je zet, maakt daarbij niet uit. Zolang je voort trapt, zorgt de motor voor volledige ondersteuning, waardoor je gemakkelijk snelheid maakt. Als je (snel) moe bent, dan is een voorwielmotor erg prettig.

  • De motor is zeer onopvallend, waardoor je bijna niet ziet dat je op een elektrische fiets rijdt.

Nadelen

  • Doordat de motor pas aanslaat nadat je gaat trappen, heeft de ondersteuning een kleine vertraging. Je voelt hem ineens aangaan en als je de ondersteuning op de maximumsnelheid hebt staan, schiet je ineens vooruit. Hetzelfde geldt bij het afstappen: de motor moet eerst registreren dat je bent gestopt met trappen voordat de ondersteuning stopt. Bij het op- en afstappen, het lopen met de fiets aan de hand en bij een minder vaste ondergrond, moet je opletten dat je de ondersteuning zacht of uitzet zodat je fiets er niet ineens vandoor gaat.

  • Bij fietsen met een voorwielmotor voelt alsof je naar voren getrokken wordt. Hoewel je hier snel aan zal wennen, kan het wat onnatuurlijk aanvoelen en is het goed om er rekening mee te houden dat je zwaartepunt aan de voorzijde van de fiets zit.

  • De voorwielmotor is sterk, maar is toch de minst krachtige motor ten opzichte van de achterwiel- en middenmotor. Daarnaast is het ook de minst efficiënte motor, omdat de motor bij het aanslaan direct het volle vermogen levert.

Conclusie
Een elektrische fiets met een voorwielmotor is de meest voordelige optie voor dagelijkse, standaard fietsritten, bijvoorbeeld voor woon-werkverkeer. Met deze motor ben je namelijk snel en met weinig inspanning op de plek van je bestemming. Ook een simpele, recreatieve fietsroute over verharde wegen, is prima te doen met deze motor. Een voorwielmotor is een minder goede keuze als je juist wel uitdagende fietstochten wil doen, zoals lange ritten, onverharde wegen en grote hoogteverschillen.

AccuActieradius-ELOPSE-LD500LF

Accu en actieradius

De actieradius vertelt je iets over de afstand die je kunt afleggen op een volledig opgeladen accu. Afhankelijk van hoe jij je e-bike gaat gebruiken, kun je een keuze maken voor een bepaalde accu. Wat is de minimale afstand die je wil kunnen fietsen zonder op te hoeven laden? Ook factoren zoals het terrein waarover je fietst, je gewicht (niet alleen jijzelf, maar ook van eventuele bagage) en het type motor spelen een rol in de accucapaciteit.

Bedenk ook hoe vaak je je accu kunt of wilt opladen en hoe snel de accu weer vol moet kunnen zijn. De ene zal er langer over doen dan de andere. Dit speelt allemaal mee bij de keuze voor een accu die bij jou past

Frame en comfort

Een fiets moet uiteindelijk gewoon lekker zitten! Dan komt het frame van de fiets om de hoek kijken. Het model moet passen bij jouw lichaamslengte en rijstijl. Sportieve fietsers hebben baat bij een frame waarbij je iets meer naar voren leunt, zodat je meer kracht kunt zetten en minder last van de wind hebt. Wil je comfortabel zitten tijdens een dagje recreatief fietsen, dan is het juist fijner om rechtop te zitten. Je hoeft dan niet te steunen op je polsen en zit in een natuurlijke zitpositie. Een elektrische stadsfiets biedt je in dat geval het meeste comfort en is ideaal voor zowel recreatief als dagelijks gebruik. 

Kies voor stevige en duurzame materialen, zodat je zo lang mogelijk met je e-bike kunt doen. Verende voorvorken en zadelpennen kunnen nuttig zijn om schokken op hobbelige wegen op te vangen en maken het fietsen nog comfortabeler.

ComfortabeleElektrischeStadsfiets

Test je fiets met een proefrit

Niets is beter dan het daadwerkelijk uitproberen van een elektrische fiets voordat je hem koopt. Maak een testrit bij een lokale fietsenwinkel en neem de tijd om verschillende modellen te proberen. Dit geeft je het beste beeld van hoe de fiets aanvoelt, wat de prestaties zijn en de wendbaarheid van de fiets. Ook garantie, het onderhoud en de klantenservice van een winkel of fabrikant kunnen doorslaggevende factoren zijn. 

Hoe duidelijker jij voor je hebt wat je met de elektrische fiets wilt kunnen doen, hoe beter je een keuze kunt maken voor een bepaald type fiets. Een weloverwogen beslissing zorgt ervoor dat jij straks vele plezierige kilometers kunt afleggen op je nieuwe e-bike!

Wil je alvast 5 gratis fietsroutes ontvangen?

Vul hieronder je e-mailadres in en ontvang gratis de digitale Fietskrant