Elektrisch fietsen en verkeersregels
Elektrisch fietsen en verkeersregels
De fiets is niet weg te denken uit Nederland. Nederland, want Nederland is een fietsland. Fietsen is populair onder jong en oud en dat geldt de laatste jaren ook voor de elektrische fiets.
Elektrisch fietsen en verkeersregels
Fietsers zijn verkeersdeelnemers die erg kwetsbaar zijn, omdat fietsers zich zonder bescherming en met een relatief groot snelheidsverschil mengen tussen de andere motorrijtuigen in het verkeer. Dat snelheidsverschil is er ook tussen de 'gewone' en de elektrische fiets.
Helaas zijn er dan ook vrij vaak fietsers bij aanrijdingen in het verkeer betrokken. Als fietser is men kwetsbaar en door de wet wordt de fietser dan ook als 'zwakke' verkeersdeelnemer (fietser en voetganger) beschermd.
Bij een verkeersongeluk tussen een motorrijtuig en een 'zwakke' verkeersdeelnemer ligt de schuld bijna altijd bij de bestuurder van het motorrijtuig, tenzij deze zich op overmacht kan beroepen. De eventuele fouten van de 'zwakke' verkeersdeelnemer zijn pas belangrijk wanneer die fouten zó onwaarschijnlijk zijn dat men bij het rijgedrag geen rekening met deze fouten heeft gehouden.
Elektrisch fietsen en verkeersregels
Brengt het berijden van een elektrische fiets nu een andere aansprakelijkheidsregel met zich mee?
Die vraag is niet zomaar te beantwoorden, omdat er verschillende elektrische fietsen bestaan.
Er is de elektrische fiets waar men zelf mee moet trappen en de fiets waarbij men niet zelf hoeft te trappen. Voor beide elektrische fietsen gelden verschillende (verkeers)regels. Voor een elektrische fiets die alleen voorzien is van trapondersteuning is geen kenteken of rijbewijs verplicht en zijn er ook geen leeftijdseisen.
Naast de 'gewone' elektrische fiets met trapondersteuning is er dan ook nog de high-speed elektrische fiets die met meetrappen 45 km/u kan halen. Voor deze high-speed e-fiets gelden tot 1 januari 2017 de regels die voor een snorfiets gelden.
Vanaf 1 januari 2017 gelden de regels voor de bromfiets voor de high speed e-fiets. De eerste drie regels voor de snorfiets gelden dan ook. Mogelijk gaan er voor de high-speed e-fietsen in de toekomst nog meer aangepaste regels gelden.
Voor de Nederlandse wet is de elektrische fiets met alleen trapondersteuning gelijk aan een gewone fiets. Er gelden voor deze elektrische fiets dan ook dezelfde verkeersregels als voor de gewone fiets. Sinds oktober 2006 is de verplichte wettelijke aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen (WAM) afgeschaft voor (elektrische) fietsen met trapondersteuning.
Is de elektrische fiets voorzien van een hulpmotor waardoor men niet meer hoeft te trappen dan valt de fiets onder het begrip motorrijtuig. De fiets moet voldoen aan de kenteken-en verzekeringsplicht en een rijbewijs AM.
Bron: Van As Advocaten