Bamboefiets: toekomstmuziek of realiteit?
Fietsen kan duurzamer
Wie denkt dat er enkel stalen fietsen op de fietspaden te vinden zijn zit op het verkeerde spoor. Sinds kort rijden er namelijk ook zogenaamde 'bamboefietsen' (fietsen gemaakt van bamboe en hennep) rond op de Nederlandse fietspaden. Zijn bamboefietsen dan veel groener dan 'gewone' stalen fietsen? Ja, vindt Douwe de Jong uit Steenwijk. Via het Duitse bedrijf My-Boo gaat hij de uitdaging aan om de fietsen op de Nederlandse markt te krijgen.
Goed alternatief voor staal
In Nederland is bamboe een niet voor de hand liggend product, zeker niet als basisproduct voor een fiets. Daarom importeert De Jong de tweewielers uit Ghana. Een goede fiets betekend een goede geometrie. Het nadeel van een natuurproduct als bamboe is dat het grillig is. Desondanks is bamboe als alternatief voor staal een veelgebruikt materiaal voor de vooruitstrevende fietsenbouwer. Via een mal worden op maat gemaakte bamboepijpen samengebonden met henneptouw dat geweekt is in biohars. Omdat de frames handmatig geschuurd worden is geen enkele bamboefiets gelijk.
Eén van de sterkste bamboesoorten is te vinden in Ghana. Bamboe groeit als kool, binnen drie jaar kan de plant wel twintig(!) meter hoog worden. Daarom wordt de oersterke en snelgroeiende plant in Ghana gezien als onkruid. Door zijn kracht is bamboe bij uitstek geschikt voor het ontwikkelen van stevige meubelen, maar ook voor fietsen.
Ruim tien jaar geleden zag de Ghanees Kwabena Danso mogelijkheden om met bamboe de uitzichtloze cirkel van armoede en werkloosheid in Ghana te doorbreken. Om dit te bewerkstelligen zette hij het Yonso project op. In de bamboefiets zag Danso een exportproduct, alleen bleek het vinden van investeerders niet een makkelijke klus.
Een elektrische fiets van bamboe
Het toeval wilde dat een Duitser, die zijn maatschappelijke dienstplicht in Ghana vervulde, tegen het Yonso project aanliep. In 2012 liet hij via zijn vrienden Jonas Stolzke en Maximilian Schay een fiets overbrengen naar Duitsland waar deze uitgebreid getest werd. Voordelen van bamboe als basisproduct voor een fiets zijn dat het gewicht bespaart en geen last heeft van staalmoeheid.
Sindsdien worden via het bedrijf My-Boo, dat eigendom is van Stolzke en Schay bamboe frames uit Ghana geïmporteerd. De verkoop van de bamboefiets groeit gestaag. Niet alleen in Duitsland wordt deze verkocht, ook in Italië, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken en ondertussen Nederland. "Binnen een paar jaar is er een elektrische fiets van bamboe" zo stelt De Jong.