De trekvaarten en de reusachtig rijke lakenindustrie van Leiden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Trekschuiten waren hét openbaar vervoersmiddel van de 17e eeuw. In deze periode hadden Nederlandse steden een betrouwbaar netwerk van trekvaarten gebouwd, waarbij de schuiten werden voortgetrokken door paarden op de jaagpaden langs de kanalen. Reizen tussen de steden was daarmee snel en comfortabel, zeker voor kooplieden. Als belangrijke textielstad, profiteerde Leiden hiervan omdat het zo makkelijker handel kon drijven met havensteden zoals Amsterdam en Middelburg. In 1632 kwam als eerste de verbinding tussen Amsterdam en Haarlem. Daarna, in 1637, volgde een zuidelijke trekvaart tussen Leiden en Delft, van waaruit je gemakkelijk naar havenstad Rotterdam kon varen. Een jaar later was de aansluiting op Den Haag gereed. Dat gaf al zo'n boost aan de verkoop van lakense stoffen, dat de Leidse kooplieden zo snel mogelijk een aansluiting op de trekvaartroute van Haarlem en Amsterdam wilden. Leiden was destijds de grootste producent van lakense stoffen in Europa. Dat leidde tot een enorme bevolkingsgroei. Het demografische hoogtepunt was rond 1660, toen de stad maar liefst 63.000 inwoners telde. Meer dan de helft daarvan waren werkzaam in de textielnijverheid. In dezelfde tijd ontwikkelde Leiden een nieuw soort laken: gemaakt van hoogwaardige Spaanse merinowol en zeer fijn afgewerkt, waardoor het een mooie glans kreeg. Het werd het 'Nieuw Leids Laken' genoemd. Het werd zeer geliefd onder de Europese elite, en al snel werden de nieuwe lakens éénv an de belangrijkste exportproduct van Nederland. In 1657 kwam eindelijk de langverwachte trekschuitenverbinding van Leiden naar Haarlem en Amsterdam, wat zorgde voor nog meer economische groei. Dankzij de keurhal, waar de lakens op kwaliteit werden gecontroleerd, kon Leiden nog lang zijn reputatie hoog houden. Dankzij de trekvaarten kon Leiden zijn internationale handelspositie versterken, zelfs toen de Gouden Eeuw op zijn einde liep. Deze Trekvaartroute van zo'n 19 kilometer brengt je (op de fiets) door prachtige gebieden rondom Leiden en Oegstgeest. Onderweg zijn er diverse afstapmomenten aan de route toegevoegd zodat je de historische waterwegen op allerlei manieren kunt zien en beleven.
Routebeschrijving | Afstand | Totale afstand | |
![]() |
Start: Morsstraat , 2312 BN Leiden | 18.5 KM | |
Van
16
naar
4
|
2179 M | 2.2 KM | |
Neem Morsstraat in noordelijke richting | 14 M | ||
Sla links om op Morsstraat te blijven | 47 M | ||
Ga rechtsaf naar Morspoortbrug | 40 M | ||
Ga rechtsaf naar Morssingel | 130 M | ||
Houd rechts aan, tot Morssingel | 92 M | ||
Ga iets naar links naar Plesmanlaan | 414 M | ||
Ga rechtsaf naar Darwinweg | 304 M | ||
Ga rechts naar Sandifortdreef | 348 M | ||
Ga links naar Sandifortdreef | 170 M | ||
Ga links naar Wassenaarseweg | 620 M | ||
U bent gearriveerd bij knooppunt 04 | 0 M | ||
Van
4
naar
5
|
967 M | 1 KM | |
Neem Wassenaarseweg in noordelijke richting | 66 M | ||
Ga rechtsaf naar Nachtegaallaan | 901 M | ||
U bent gearriveerd bij knooppunt 05 | 0 M | ||
Van
5
naar
55
|
1799 M | 1.8 KM | |
Neem Van Slingelandtlaan in zuidoostelijke richting | 273 M | ||
Ga links naar Johan de Kosterweg | 282 M | ||
Ga links naar Houtlaan | 239 M | ||
Ga linksaf | 18 M | ||
Ga links naar Groene Maredijk | 627 M | ||
Ga linksaf naar Poelgeesterweg | 83 M | ||
Ga rechtsaf naar Laan van Oud-Poelgeest | 129 M | ||
Sla links om op Laan van Oud-Poelgeest te blijven | 148 M | ||
U bent gearriveerd bij knooppunt 55 | 0 M | ||
Van
55
naar
91
|
531 M | 0.5 KM | |
Neem Laan van Alkemade in zuidoostelijke richting | 60 M | ||
Ga linksaf naar Poelgeesterweg | 184 M | ||
Ga rechts naar Kwaaklaan | 287 M | ||
U bent gearriveerd bij knooppunt 91 | 0 M | ||
Van
91
naar
77
|
819 M | 0.8 KM | |
Neem Haarlemmertrekvaart in noordoostelijke richting | 819 M | ||
U bent gearriveerd bij knooppunt 77 | 0 M | ||
Van
77
naar
74
|
83 M | 0.1 KM | |
Neem Abtspoelweg in noordoostelijke richting | 83 M | ||
U bent gearriveerd bij knooppunt 74 | 0 M | ||
Van
74
naar
68
|
2550 M | 2.6 KM | |
Neem Haarlemmertrekvaart in noordwestelijke richting | 881 M | ||
Houd links aan, tot Haarlemmertrekvaart | 989 M | ||
Ga in de aangegeven richting | 585 M | ||
Ga iets naar links | 10 M | ||
Ga rechtdoor naar Rijksstraatweg | 10 M | ||
Sla rechts om op Rijksstraatweg te blijven | 74 M | ||
U bent gearriveerd bij knooppunt 68 | 0 M | ||
Van
68
naar
76
|
1829 M | 1.8 KM | |
Neem Klinkenberg in zuidoostelijke richting | 148 M | ||
Ga rechtsaf naar Spoorpad | 538 M | ||
Ga rechts naar Spoorpad | 849 M | ||
Ga in de aangegeven richting | 227 M | ||
Ga linksaf | 17 M | ||
Ga rechtsaf naar van Wassenaarstraat | 50 M | ||
U bent gearriveerd bij knooppunt 76 | 0 M | ||
Van
76
naar
1
|
2757 M | 2.8 KM | |
Neem Padoxlaan; van Wassenaarstraat in zuidelijke richting | 20 M | ||
Ga rechtsaf naar Oranje Nassaulaan | 964 M | ||
Ga linksaf naar 't Joppepad | 216 M | ||
Ga linksaf naar Veerpolder | 1.6 KM | ||
U bent gearriveerd bij knooppunt 01 | 0 M | ||
Van
1
naar
21
|
1544 M | 1.5 KM | |
Neem Broekpolder in zuidelijke richting | 120 M | ||
Ga rechtsaf naar 't Joppepad | 332 M | ||
Sla links om op 't Joppepad te blijven | 14 M | ||
Ga iets naar links naar Broekweg | 284 M | ||
Sla links om op Broekweg te blijven | 794 M | ||
U bent gearriveerd bij knooppunt 21 | 0 M | ||
Van
21
naar
22
|
1045 M | 1 KM | |
Neem Broekweg in zuidwestelijke richting | 389 M | ||
Ga rechtsaf naar Broekwegviaduct | 656 M | ||
U bent gearriveerd bij knooppunt 22 | 0 M | ||
Van
22
naar
75
|
1639 M | 1.6 KM | |
Neem Haarlemmertrekvaart in zuidelijke richting | 574 M | ||
Houd links aan, tot Haarlemmerweg | 238 M | ||
Ga rechts naar Stadspolderweg | 22 M | ||
Ga linksaf naar Haarlemmerweg | 9 M | ||
Rechts afbuigen om op Haarlemmerweg te blijven | 796 M | ||
U bent gearriveerd bij knooppunt 75 | 0 M | ||
Van
75
naar
16
|
780 M | 0.8 KM | |
Neem Rijnsburgersingel in westelijke richting | 471 M | ||
Ga rechtdoor naar Stationsweg | 5 M | ||
Sla links om op Stationsweg te blijven | 69 M | ||
Ga rechtsaf naar 1e Binnenvestgracht | 235 M | ||
U bent gearriveerd bij knooppunt 16 | 0 M |