Langs de oude en nieuwe armen van de Vecht
Hardenberg, Bergentheim, Marienberg
'Niet wijds, niet groots, maar weergaloos', dichtte Dalfsenaar Koos Geerds over zijn geliefde Vecht. En dat is de spijker zijn kop, want zodra dit regenwaterriviertje zich over de Duitse grens ons land inslingert, toont het zich in al haar pracht. Natuur neemt en geeft, stukken oever verdwijnen en na hoog water wordt weer rivierzand neergelegd. Een dynamische rivier is het.
Tot begin vorige eeuw meanderde de Vecht er nog flink op los en had daardoor nog veel meer bochten en kilometers. En toen greep de mens in. De regenwaterrivier werd rechtgetrokken en is daardoor 25 kilometer korter geworden. Bochten in de rivier werd dode Vechtarmen en stuwen werden aangelegd om ervoor te zorgen dat de rivier niet leegliep. Daarmee werd ook de scheepvaart vanaf Hardenberg de das omgedaan.
In de zomer vaart er soms een sloep of jacht, maar dat was vroeger anders. De Vecht heeft tot ver in de 19e eeuw, een belangrijke rol gespeeld in de scheepvaart. Alle stenen van Het Paleis op de Dam zijn hier langsgekomen, is een gevleugelde uitspraak hier. Maar dat transport was in de zomertijd kommer en kwel. De rivier kende een onregelmatige diepgang, waardoor in die periode de waterstand wel eens extreem laag kon zijn en de scheepvaart soms weken achtereen stil lag. Ook werden door de schippers dammetjes in de rivier opgeworpen. Zodra er voldoende water was verzameld, stak men de dam door en kon men weer een stukje verder varen totdat de bodem weer was bereikt.
Sinds 1998 zijn de ogen opengegaan bij de bestuurders. Bij langdurige regenval trad de rivier buiten zijn oevers en hadden Vechtdalbewoners natte voeten. Onder de noemer 'Ruimte voor de Vecht' is men aan de slag gegaan en nog steeds is men druk bezig om oude maar ook nieuwe Vechtarmen te koppelen aan de rivier. Zo komt er meer opslagcapaciteit bij extreme regenval in Nederland en Duitsland. Er komen weer stiekem wat kilometers bij, maar de bemanning van de plezierjachtjes hoeven niet te vrezen voor een ellenlange reis zoals vroeger. De 25 kilometer aan lussen en bochten komen niet meer terug. En vakantievierders op de boot zijn helemaal zen, want 'in het Vechtdal heb je alle tijd.'
Deze Premium fietsroute is samengesteld door onze redacteur: Max de Krijger.
Hier kun je jouw route uitbreiden met afstapmomenten
Nog geen afstapmomenten toegevoegd