Fietsroutes rondom de Hanzesteden (deel 1)
Hanzesteden
Nederland kent een rijke historie op het gebeid van Hanzesteden. Wist je dat deze Hanzesteden veel prachtige verhalen kennen en ook op veel plaatsen nog altijd Hanzeproducten maken en ontwikkelen? In dit artikel vind je vijf van onze fietsroutes rondom de Hanzesteden. Elke fietsroute in dit artikel leidt je langs prachtige Hanzesteden en Hanze-gerelateerde bezienswaardigheden die één voor één een bezoekje waard zijn.
Rondom de Hanzesteden (deel 1)
Het eerste deel van de fietsroute rondom de Hanzesteden loopt van Harderwijk naar Elburg. Harderwijk was al in 1280 lid van de Hanze. De toen nog jonge stad leverde dat veel welvaart op wat je terugvindt in het historisch centrum.
Pas een eeuw later werd Elburg echt actief als Hanzepartner. Aan het eind van de 14e eeuw werd de stad opnieuw gebouwd op een veiliger plek landinwaarts. Dat gebeurde omdat Elburg vaak werd geteisterd door overstromingen. Je herbeleefd de Hanzetijd als je door de prachtige, oude binnenstad wandelt.
Naar de fietsroute.
Rondom de Hanzesteden (deel 2)
De oude binnenstad van Elburg bestaat één en al uit geschiedenis. Het centrum is als een vierkant gebouwd, dus echt verdwalen kun je er niet. Ook kun je over de stadswal wandelen. Dezelfde sfeer kom je tegen in het stadshart van Hattem.
In 1299 kreeg Hattem pas stadsrechten maar daarmee trad het wel direct toe tot de Hanze. Kampen heeft van alle Nederlandse Hanzesteden het meest geprofiteerd van het verbond. Ondanks dat het pas in 1441 lid werd van de Hanze werd het de rijkste en machtigste Hanzestad. Dat was vooral te wijden aan de gunstige ligging aan de voormalige Zuiderzee en de IJssel.
Naar de fietsroute.
Rondom de Hanzesteden (deel 3)
Naast dat de ligging van de stad een voordeel had voor Kampen, is de welvaart anderzijds te danken aan de beroemde Kamper koggen. Die konden dankzij de IJssel snel Duitsland in. De rijke gevels van de stad wijzen nog op het roemrijke verleden.
Toen de plaats Hasselt markten en tolrechten kreeg mocht het zich in 1367 bij de Hanze voegen. Dankzij de Vecht werd ook Zwolle een belangrijke handelspartner voor de Hanzesteden. Zelf trad de stad pas in 1407 toe tot het verbond, nog altijd eerder dan Kampen…
Naar de fietsroute.
Rondom de Hanzesteden (deel 4)
Ook al lag je als stad aan de rivier wilde dat niet direct zeggen dat je lid kon worden van het Hanzeverbond. Arnhem voldeed namelijk aan die voorwaarde, maar toen ze zich in de 14e eeuw aan wilden sluiten werden ze niet toegelaten. De stad kon toentertijd niet bewijzen dat de kooplieden geschikt genoeg waren om het predicaat Hanze te krijgen.
Als oudste stad van ons land was handel drijven al in de 13e eeuw vanzelfsprekend voor Nijmegen. In 1402 trad Nijmegen toe tot de Hanze. Het is dan ook geen wonder dat het schippersgilde het rijkste gilde van de stad was. Voor hun stenen kapel aan de Waalkade bestelden ze een rijk geborduurd antependium of altaarkleed. Het antependium van de Nijmeegse schippers is het grootste borduurwerk uit de middeleeuwen dat in Nederland bewaard is gebleven. Het borduurwerk kun je bezichtigen in museum het Valkhof.
Naar de fietsroute.
Rondom de Hanzesteden (deel 5)
Doesburg had een snelle verbinding met het Duitse achterland door haar gunstige ligging op de splitsing van de IJssel en de Oude IJssel. De stad mocht zich in 1447 aansluiten bij de Hanze. De fietsroute brengt je door het prachtige stadje. In Doesburg zijn veel middeleeuwse gebouwen goed bewaard gebleven.
De huizen vind je onder andere terug in de Veerpoortstraat: Huize Pniël (nr. 31), Huis Lumberden (nr. 22) en huis Deventer (nr. 11). Daarnaast vind je huis Op den Noort (nr. 59) en huis Schoonhoven (nr. 32) in de Meipoortstraat.
Naar de fietsroute.
Ontdek de omgeving met de Fietsnetwerk App
Als je één van de Hanzeroutes fietst met de Fietsnetwerk App weet je zeker dat je niets uit de Hanzetijd mist. Onderweg krijg je bij elk fietsknooppunt een melding, niet alleen over de volgende stap in je fietsroute, ook direct met informatie over wat er in de buurt van het betreffende fietsknooppunt te zien en te doen is. Zo ben je tijdens het fietsen constant op de hoogte over wat er in de omgeving allemaal te beleven valt. Over het batterij- en internetverbruik hoef je je onderweg geen zorgen te maken. Door gebruik van de nieuwste technologieën op het gebied van GPS en Bluetooth is dat allebei tot een minimum beperkt.